Homo theatralis – Promjene izvedbenih paradigmi
Promjene izvedbenih paradigmi: održana su e-predavanja Ivane Slunjski
U okviru programa Homo theatralis, koji se održava u organizaciji Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa, pod vodstvom predsjednice udruge i voditeljice projekta dr. art. Mire Muhoberac, uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, članica HDKKT-a, istaknuta plesna kritičarka i istraživačica plesne umjetnosti Ivana Slunjski održala je pet e-predavanja pod zajedničkim naslovom Promjene izvedbenih paradigmi. Pristup je predavanjima bio slobodan za članice i članove Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa, ali i za sve osobe koje zanima plesna umjetnost, kritika, gledanje, sudjelovanje i istraživanje. U svoja je e-predavanja (aplikacija Zoom) kolegica Ivana Slunjski uključila i istaknute članice i istaknute članove hrvatske i svjetske plesne, koreografske i zajednice plesnih kritičara, a predavanja je popratila nizom snimki i iznimno zanimljivim materijalima iz izvedbene prakse.
Za život na našim mrežnim stranicama odabrala je treće svoje e-događanje, naslovljeno
Somatski i improvizacijski susreti u digitalnome okruženju. Možete ga pogledati i poslušati kad zaželite. Uživajte!
1. dio
2. dio
3. dio
Prvo održano e-predavanje
Od scene do ekrana: izvedbenost u uvjetima pandemije, aktualni primjeri plesne scene
16. veljače 2021. (utorak) u 18 sati
https://us04web.zoom.us/j/73308462686?pwd=ZDZwSmxpYlNsVlFJck9zUVJyRjU4UT09
Kako trenutačna situacija utječe na umjetničke izbore? Koji oblici dobivaju na vidljivosti? Što je s koreografskim praksama koje ustraju na bivanju i izvođenju u zajedničkome, fizičkom izvedbenom prostoru? Kako supostoje izvedbeni formati koji pretpostavljaju izvođača i gledatelja u istome prostoru i internetske izvedbe koje usvajaju raznomjesnost, proširujući izvedbeni prostor konceptualno? Je li i dalje riječ o plesnoj umjetnosti ili je posrijedi medijska umjetnost koja u širemu smislu tematizira ples?
Drugo održano e-predavanje
Radni proces kao izvedba: dijeljenje prakse i prakse dijeljenja
23. veljače 2021. (utorak) u 18 sati
https://us04web.zoom.us/j/73221795947?pwd=QWEwc2l0MkltanBsZmJ6cmVKZ2Q5dz09
Posljednjih godina učestale su koreografske strategije kojima je u žarištu rastvaranje procesa rada, odnosno razmjena koreografskih znanja i vještina. Prednost se daje propitivanju različitih oblika izlaganja, koncepata i izvedbenih procesa, bez pritiska da predstavljene zamisli rezultiraju finalnim izvedbenim produktom, te se uspostavljaju novi modeli refleksije o umjetničkome radu. Pritom se naglašava važnost međusobne potpore i zajedništva. Kakva je u tome uloga gledatelja, koliko je uključen u takva događanja? Koliko se otvaranjem procesa umjetnik zatvara u postojeće mreže suradnika s kojima dijeli slična uvjerenja? Utječu li na umjetničke procese refleksija i vrednovanje izvan kruga samih umjetnika?
Treće održano e-predavanje
Somatski i improvizacijski susreti u digitalnome okruženju
2. ožujka 2021. (utorak) u 18 sati
https://us04web.zoom.us/j/75536577211?pwd=bmw4em5NaXZKQ0Q0UkdEMUttWlNFdz09
Premda se čini paradoksalnim, prakse koje u osnovi pretpostavljaju tjelesni kontakt s drugim izvođačem ili barem bivanje u istome prostoru u okolnostima pandemijske beskontaktnosti iznimno su zastupljene. Somatski pristup pozornost svraća na svijest o tijelu u njegovoj cjelovitosti te kao dijelu veće cjeline prožete biološkim, društvenim, emocionalnim i drugim odnosima, dok je improvizacija poligon za propitivanje mogućnosti i ograničenja tijela te umjetničke i društvene interakcije. Dodir kao koreografski alat i izražajno sredstvo u digitalnome okruženju razmotrit ćemo na primjerima kao što su participativni iskustveni format Sesija o dodiru kolektiva Zdruhestrany / mimOos (Sonja Pregrad), somatska mreža Somahut (Zrinka Šimičić Mihanović) i dr.
Četvrto održano e-predavanje
Durativne izvedbe
9. ožujka 2021. (utorak) u 18 sati
https://us04web.zoom.us/j/77951579238?pwd=ZGo1WDFIOWZUTEFUaEVOblZKTnZDUT09
Što donose durativne plesne izvedbe posredovane internetom, kakve su pedesetosatni Encounters Alexandera Gottfarba ili jedanaestosatna Utopija produženog ovdje i sada Sonje Pregrad, ako njihovu dugotrajnost supostavimo beskonačnosti interneta? Mogu li zadržati ionako raspršenu pozornost prosječna internauta? Kako se aktivira koreografija koja pregovarajući s promatračem/svjedokom „proširujeˮ vrijeme i prostor u nastojanju da se propita njezina političnost ako se kolektivno iskustvo bivanja u zajedničkome prostoru zamijeni pojedinačnom relacijom prema virtualnome prostoru pretpostavljena zajedništva? Kako djeluju durativni koreografski mehanizmi ako nam izmiče mogućnost sagledavanja cjelokupne izvedbe?
Peto održano e-predavanje
Što s plesnom kritikom u doba post-svega?
16. ožujka 2021. (utorak) u 18 sati
https://us04web.zoom.us/j/74789032407?pwd=b01rV2Q2b2l5MUtLVk9zcFRKeit5dz09
Mijenja li se plesna kritika dovoljno brzo da adekvatno odgovori brzim mijenama umjetnosti? Kako se mijenja optika s obzirom na medij izlaganja/izvođenja plesne izvedbe? Možemo li u analizi internetskih izvedaba u domeni plesa primjenjivati iste alate kao u analizi plesne izvedbe na sceni? Kako kritički pristupiti umjetničkim iskazima koji ustraju na procesnosti umjesto na dovršenju izvedbenoga djela ili onima koji zamućuju granice između izvedbe i refleksije o izvedbi? Kakvu kritiku zahtijeva postplesna, postinternetska, postpandemijska umjetnost?