Homo theatralis – Kako gledamo I.
Realiziran je prvi projekt u sklopu programa Homo theatralis HDKKT-a:
Kako gledamo – preko priče, filma i poezije do kazališnog kritičara
Prvi je realizirani projekt HDKKT-a Homo theatralis voditeljice programa i projekta Mire Muhoberac, predsjednice Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa – u sklopu Javnog poziva za programe digitalne prilagodbe i kreiranje novih kulturnih i edukativnih sadržaja – bila e-radionica kazališne kritike Kako gledamo koju je osmislila i vodila Anđela Vidović. Od 14. do 26. siječnja 2021. održale su se četiri radionice s desetero polaznika različitoga stupnja predznanja (kazališni djelatnici, nastavnici, dramski pedagozi i studenti). Radionica je bila strukturirana u četiri tematske okosnice (pisanje, znanje, kazališni proces i argumentacija) koje su s doticanjem svih bitnih kazališnih elemenata čitavo vrijeme osvještavale ulogu i mjesto kazališnog kritičara unutar kazališne zajednice iz potpuno različitih perspektiva.
Tako su se tijekom prve radionice polaznici upoznali s važnim elementima pisanja analizom izbora iz djela različitih književnika (Hemingway, Didion, Vonnegut, Orwell, Salinger, Čehov), ali i s elementima literarnog novinarstva, te su vježbom perspektive mogli uočiti koliko je ona sama varljiva. U drugoj su radionici metodom problemske nastave osvijestili poziciju kazališnog kritičara i koliko bi on trebao ili zapravo ne bi trebao znati o svim elementima izvedbe da bi o njima pisao. Raspravljalo se i koliko možemo uopće iz kritika saznati o predstavi na primjeru domaće zadaće, tekstualne analize kritika predstave Gdje se kupuju nježnosti nastale prema istoimenoj drami Monike Herceg.
Na trećoj se radionici analizom Zgodne šale A. P. Čehova pokušalo dohvatiti jaz između teksta i izvedbe te se različitim vježbama raspravljalo o tome što je suvremeni dramski tekst, tko je pisac i koja je njegova uloga u vremenu autorskih projekata. Na posljednjoj se radionici vježbom tuđih cipela pokušalo analizirati problematiku debate i koju ona ulogu ima u strukturiranju i razmišljanju tijekom pisanja teksta. Također se na temelju Freudovih, Richovih i tekstova Anatolija Kudrjavceva i Joan Didion i nekih filmskih klasika raspravljalo o različitim elementima koji čine pisanje od sanjarenja do karaktera.
Tijekom trajanja cijele radionice polaznici su pokazali izniman interes angažirano svladavajući sve vježbe od opisa, uvoda, kratkog monologa do konstruktivne rasprave. Korišteni su elementi drame, poezije, književnosti, filma, radija i pop-kulture kako bi se u punini načela sva važna pitanja te stvorio mozaik od koga će eventualno budući kazališni kritičari zaljubiti u kazalište te stvarati vlastite tekstove.
Sljedeći ciklusi radionica i predavanja u okviru programa Homo theatralis započet će 16. veljače 2021., a vodit će ih naizmjenice Ivana Slunjski i Igor Ružić, članovi HDKKT-a, i Mira Muhoberac, predsjednica HDKKT-a. O tome ćete biti ubrzo obaviješteni.
Potencijalni sudionici i sudionice e-predavanja i e-radionica trebaju se javiti Ivani Slunsjki, Igoru Ružiću i Miri Muhoberac nakon objavljivanja programa događanja u veljači i ožujku kako bi dobili poveznice na e-događanje. Programi će biti objavljeni na mrežnim stranicama HDKKT-a. Sudjelovanje je u radionicama i predavanjima slobodno i besplatno, a namijenjeno je svima koji su zainteresirani za stjecanje ili produbljivanje znanja o kazalištu, od učenika i studenata do profesora, umjetnika, predstavnika raznih zanimanja i struka do akademika.
Nastavljaju se i programi HDKKT-a Portreti i Kazališna putovanja pa sve zainteresirane članove i članice molimo da svojr prijedloge pošalju predsjednici HDKKT-a Miri Muhoberac i članicama Upravnog odbora Kim Cuculić, Višnji Kačić Rogošić, Gordani Ostović i Martini Petranović.