Treba li kazalište ponuditi više od zabave?
Mirna Sindičić Sabljo
Kazališna je umjetnost tijekom svoje duge povijesti gledateljima nudila priliku za zabavu i predah od svakodnevice, ali je istovremeno bila i mjesto na kojem se okupljaju članovi zajednice te propituju i promišljaju različite društvene i političke teme. Povremeno ista predstava uspijeva pomiriti te dvije tendencije. A to je, rekla bih, početna namjera najnovije produkcija Hrvatskog narodnog kazališta Zadar.
Suvremeno bulevarsko kazalište
Uprizorenje dramskog teksta Laž francuskog autora Floriana Zellera, u prijevodu Ursule Burger i u režiji i adaptaciji Nenni Delmestre, premijerno je izvedeno 5. prosinca 2024. Laž (Le Mensonge) je Zeller 2015. godine napisao za glumca Pierrea Arditija koji je igrao glavnu ulogu, a praizvedena je u pariškom Théâtre Edouard II. Florian Zeller je uz Yasminu Rezu jedan od najuspješnijih autora bulevarskog kazališta danas, iznimno uspješan i izvan granica matične kulture. U tekstovima se bavi suvremenim, univerzalnim temama, usredotočen je na trenutke krize i napetosti u odnosima unutar ljubavnih parova ili obitelji.
Zeller umješno secira odnose pripadnika srednje klase razotkrivajući sveprisutnost laži, licemjerja i prešućivanja u njima. Zavidan uspjeh postigao je s tzv. obiteljskom trilogijom koju čine drame Otac, Sin i Majka. U Francuskoj se njegovi tekstovi u pravilu postavljaju u manjim privatnim kazalištima, a ne na pozornicama javnih subvencioniranih kazališta. Zadarska premijera dramskoga teksta Laž nije prvi susret hrvatske kazališne publike s tim francuskim autorom. Primjerice, u istom je kazalištu 2014. godine premijerno izvedena predstava Istina, a u GKD Gavella 2023. Majka.
Ljubavni odnosi, laži i dvojbe
Ova predstava na pozornicu donosi tipičnu formulu bulevarskog kazališta – duhovit tekst, usredotočenost na privatni život pripadnika građanske klase, kompleksnost međuljudskih odnosa i moralne dvojbe. Predstava problematizira bračne i prijateljske odnose četvoro dobrostojećih sredovječnih protagonista. Nesuglasice i bračnu krizu jednog od parova uzrokuje spor oko pitanja treba li uvijek govoriti istinu, pa čak i onda kad znamo da će ona povrijediti drugu osobu ili utjecati na međuljudske odnose. Etičke dvojbe i suprotstavljeni stavovi dvaju supružnika, koje su utjelovili Alen Liverić i Tamara Šoletić, dovode do stvaranja mreže laži što u konačnici utječe na stabilnost njihova međusobnog odnosa. Dijalozi i ponašanje Zellerovih likova gledatelje navode na promišljanje o relativnosti istine te sveprisutnost laži i licemjerja u svakodnevnom životu.
Radnja se odvija u jednostavnoj i funkcionalnoj scenografiji Line Vengoechee. Na pozornici je vidljiv tipičan interijer bulevarskog kazališta: dnevna soba s kaučem, foteljama i stolićem koja je plavim paravanom odvojena od ostatka scenskog prostora. Glazbom i svjetlosnim efektima koriste se minimalno, tek između prizora, bez jasnije dramaturške funkcije. Četveročlani ansambl, predvođen Alenom Liverićem i Tamarom Šoletić, uspijeva prenijeti humor Zellerova teksta, no izvedbe su opterećene manjkom prirodnosti i opuštenosti, a time i uvjerljivosti, te problemima s dikcijom i primjetnim naglascima iz lokalnog govora (dok izgovaraju tekst napisan standardom). Muški dio ansambla uvjerljivo je bolji od ženskog.
Žanrovska predvidljivost
Predstava se nije uspjela odmaknuti od predvidljivih obrazaca žanra u koji se upisuje. Francusko bulevarsko kazalište, koje se pojavilo još u 18. stoljeću, ali i u 21. stoljeću nastavlja privlačiti široki krug publike tradicionalnijeg ukusa, uspješno se prilagodilo suvremenim senzibilitetima i interesima. Poznatom i provjerenom konceptu ova predstava ne daje neku novu dimenziju, niti se izrazitije poigrava mogućnostima scenskog izraza. Time ostaje u okvirima lagane bulevarske zabave koja zabavlja i nudi priliku za smijeh, bez eksperimentiranja i inoviranja.
Laž u režiji Nenni Delmestre solidno oživljava duhovitost Zellerovih dijaloga i moralne dvojbe kojima se bavi te, pretpostavljam, dio publike, barem na trenutak, navodi na dublje promišljanje o relativnosti istine i licemjerju u odnosima. Neosporno će zadovoljiti publiku sklonu takvom tipu kazališta, željnu zabave, no ostaje dojam da potencijal ovog dramskog teksta nije u potpunosti iskorišten te da ona ne nudi ništa više osim 80 minuta ispunjenih zabavnim dijalozima. Također, ne donosi nikakav repertoarni pomak Hrvatskog narodnog kazališta u Zadru. Ako biste na pitanje treba li kazalište ponuditi više od zabave odgovorili potvrdno, ovu biste predstavu vrlo brzo nakon gledanja zaboravili. S druge strane, oni koji bi na pitanje odgovorili negacijom, iz kazališta bi izašli s osmijehom na licima.
Hrvatsko narodno kazalište Zadar, premijera 5. prosinca 2024. Autor Florian Zeller, redateljica Nenni Delmestre, prevoditeljica Ursula Burger, scenografkinja i kostimografkinja Lina Vengoechea. Uloge: Alen Liverić, Dominik Karakašić, Mia Zara i Tamara Šoletić. Foto: Ivan Prpić
